Mateřská škola
Základní škola a mateřská škola Brzkov, příspěvková organizace
Základní informace rodičům
Organizace
Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku od 2 do zpravidla 6 let.
Třídy: 3 třídy rozdělené podle věku dětí, kde péči a vzdělávání zajišťují 4 pedagogové (podle potřeby pracují v MŠ také asistenti pedagoga)
Provoz MŠ: 6,30 - 15,30 hodin
Provoz: zabezpečují 2 provozní pracovnice na úklid
Přivádění dětí:
- ráno 6:30 – 8:00 hod.
- od 6:30 hod. přivádíte děti do třídy Ježků
V 8,00 hod. se školka automaticky uzamyká, přijdete-li později, naruší to vzdělávací proces v MŠ, podepisujete tiskopis o pozdním příchodu, který se eviduje (porušení školního řádu).
Po předchozí domluvě s učitelkou může rodič přivést a vyzvednout dítě i v jiném čase během provozní doby (z důvodu lékařského vyšetření apod.)
Vyzvedávání dětí: po obědě 12:20 – 12:40 odpoledne 14:30 – 15:30
Předávání dětí: pozdrav a oční kontakt rodiče (nebo pověřené osoby) s učitelkou, pokud paní učitelku nemáte v očním kontaktu (může být s dětmi na toaletě, v zadní části třídy aj. volejte např. „Dobrý den, paní učitelko Toníček přišel…“ a vyčkejte)
Vyzvedávání dětí: Děti mohou z mateřské školy vyzvedávat rodiče a jimi písemně pověření zástupci (tiskopis Pověření);
Nelze předat děti pouze na základě telefonického oznámení zákonného zástupce, proto raději pověřte v tiskopise více osob.
Do mateřské školy přivádějte pouze děti zdravé, bez příznaků onemocnění. Rodiče jsou povinni oznámit třídní paní učitelce (stačí e-mail), pokud dítě přišlo do styku s vážnější infekční chorobou.
V případě vyzvednutí dítěte po skončení provozu (po 15,30 hod.) podepisuje o tomto zákonný zástupce tiskopis, který se eviduje (porušení školního řádu) a jako doklad pro učitelku o práci přesčas. Pokud si zákonný zástupce nevyzvedne dítě do stanovené doby, pedagogický pracovník telefonicky kontaktuje zák. zástupce i další pověřené osoby (viz Pověření), informuje třídní učitel a po uplynutí 1 hodiny se obrací na Policii ČR.
Uspořádání dne v mateřské škole
6,30 scházení dětí v jedné třídě (U Ježečků); spontánní činnosti – volná hra
8,00 – 8,30 provoz již ve všech třídách, volná hra s prostorem pro nabídku činností nepřímo řízených a individuální práci; pohybové aktivity
8,30 – 9,30 pokračuje ranní program, zacílené didaktické činnosti
9,00 dopolední svačina (přesnídávka)
9,45 – 12,00 příprava na pobyt venku, pobyt venku, hygiena, příprava na oběd
12,00 – 12,30 oběd
12,45 – 14,00 relaxace na lehátku všech dětí u pohádky, hudby; dle individuální potřeby spánek nebo aktivity respektující spánek ostatních dětí
14,15 odpolední svačina
14,30 - 15,30 spontánní činnosti dětí, volná hra s prostorem pro nabídku činností nepřímo řízených pedagogem a individuální práce, rozcházení dětí domů
Co dítě do mateřské školy potřebuje
Pohodlné oblečení do třídy:
- tričko krátký nebo dlouhý rukáv
- kalhoty, legíny, sukni
- přezůvky s pevnou patou, ne pantofle, světlá čistá podrážka
Věci na ven:
- jiné kalhoty (legíny/sukně) než do třídy (!!), které si děti mohou ušpinit
- v zimě oblečení vhodné do sněhu (kombinéza, oteplovačky aj.)
- pláštěnka a holínky
Na odpolední odpočinek a pro případ „nehody“
pyžamo (spací triko, košile apod.)
náhradní oblečení (spodní prádlo, ponožky, tričko, legíny, hrací kalhoty) - zůstává ve skříňce
Pitný režim:
pitný režim zajištěn z MŠ
Všechny věci prosíme podepsat, označit!
Co dítě umí před nástupem do MŠ
Kulturní návyky
- ví, že se zdravíme, prosíme a děkujeme
- má z domu nastaveno dodržování základních limitů, pravidel
Hygienické návyky
- umýt si ruce mýdlem, opláchnout a utřít do ručníku
- smrkat do kapesníku (případně s pomocí dospělého)
- mít povědomí, že ruce se umývají po použití toalety, před jídlem, po jídle
- používá toaletu (nepoužívá pleny)
- používá toaletní papír (případně žádá o pomoc dospělého); ví, že se splachuje
- pokud je to nevyhnutelné, dokáže s případnou dopomocí vykonat potřebu i venku
Stolování
- umí jíst lžící (starší děti používají příbor)
- umí pít z hrníčku, sklenice
- při jídle sedí u stolu, neodbíhá
Oblékání a další
- obléká si kalhoty, sukni, tričko, ponožky (s dopomocí dospělého)
- nazouvá si boty (zavazování s dopomocí či samostatně)
- zvládá úklid hračky
- reaguje na své jméno, jednoduchý pokyn
Spolupráce s rodiči
Začíná zápisem, adaptací, seznamováním školy a rodiny ve třídách, individuálními pohovory s rodiči pro vzájemné poznání a usnadnění přechodu dětí do nového prostředí.
V předem dohodnutém čase jsou nabízeny konzultační hodiny s učitelkami i ředitelkou. Požádat o ně mohou sami rodiče nebo pedagogičtí pracovníci. Z důvodu zajištění bezpečnosti a kvality vzdělávání se konzultací s rodiči nemůže učitelka věnovat během své přímé práce s dětmi, je proto třeba dohodnout si termín.
Je v zájmu dítěte, aby se výchovné působení rodiny a školy co nejvíce přiblížilo.
Proto od rodičů požadujeme zapojení do dění školy, což v praxi znamená:
- Dodržovat Školní řád, pravidla MŠ – platí pro děti, učitelky i pro rodiče.
- V organizačních a pedagogických záležitostech respektovat učitelku.
- Bezpečné prostředí, pohoda – přivádět dítě do MŠ tak, aby se od 8:00 hod. mohlo účastnit programu, tj. být už ve třídě! Pozdější příchody narušují Vašemu dítěti i ostatním plynulé zapojení do programu.
- Připravit se na to, že ve třídě bude docházet k občasným konfliktům, třenicím. Mnohdy se ani dospělí v menší skupině nedokáží hned dohodnout, natož malé děti, které se teprve učí soužití ve skupině. Je součástí naší práce učit děti problémové situace zvládat.
- Připravit se na to, že se může stát i úraz – v takovém případě budete ihned informováni a dítěti bude poskytnuta nutná první pomoc, bude proveden záznam o úraze
- Informace – zajímat se o dění ve škole, číst informace na nástěnkách a webových stránkách, MŠ bude také využívat také e-mailové adresy uvedené v přihlášce
- Problém má řešení – v případě problému, nejasností, kontaktovat učitelku, případně ředitelku.
- Pomoc škole podle svých možností drobnými opravami, brigádou, papíry apod. Vítána a oceňována je aktivita rodičů v nápadech, tvořivých námětech, jako pomocníků při akcích školy.
- Vědět, že školka nemůže nikdy nahradit rodinu, která je základem pro dobrý vývoj dítěte. Dítě v předškolním věku potřebuje zažít pocit bezpodmínečného přijetí, pocítit lásku, doteky, vlídná slova. Potřebuje být aktivní ne pro výkon a uznání druhých, ale pro radost ze samotné činnosti a vlastního poznání.
Zájmové činnosti a kulturní akce
Nabídka kulturních akcí, návštěvy divadelních představení, výstav, výletů je uveřejněna na nástěnkách v šatnách dětí, snažíme se o přehled také na webových stránkách MŠ (www.zsbrzkov.cz)
Předškolní příprava
Příprava na školu probíhá vlastně od narození, v rodině se buduje základ osobnosti naplňováním potřeb, vývojových úkolů.
V mateřské škole má každé dítě své portfolio, kde jsou zaznamenávány jeho pokroky v oblastech motoriky, grafomotoriky, vnímání času a prostoru, základních matematických představ, řeči, zrakového a sluchového vnímání a paměti, sociálních dovedností, sebeobsluhy, samostatnosti aj.
Předškolní děti potřebují rozvinout především vlohy a schopnosti, na jejich základě pak základní škola dovednosti a vědomosti. Rok před zahájením školní docházky je intenzivněji sledována např. úroveň verbální komunikace, respektování běžných norem chování, motivace ke školní práci emoční stabilita, záměrná koncentrace, vůle, odolnost proti zátěži)
V případě mimořádných opatření může probíhat vzdělávání dětí s povinnou předškolní docházkou distanční formou ve spolupráci s rodiči.
Omlouvání dětí z docházky: telefonicky a po návratu zápis do omluvného listu (jen předškolní děti).